articles
show
4
ro
Cursuri si teste online de matematica si fizica
esti deja inscris? conecteaza-te

Inapoi la articole...

Să privim in urmă la ... Bac

 

Rezultatul dezastruos de la Bac-ul din acest an umple toate ecranele TV cu Breaking news. În nenumarate licee nici măcar un candidat nu a luat examenul. Numarul promovaților a crescut la 55%! De fapt o contraperformanța. Chiar la liceele bune rezulatele au fost modeste. Nu se mai pune problema mediei cu care a fost luat examenul, ci dacă s-a obţinut acea mult visată medie de 6.00, medie care punea alături de notă victoriosul promovat.

Situaţia dezastruoasă fiind la nivelul întregii ţări, te întrebi care sunt acele cauze evident generale. Câteva întrebari apar imediat. Merită să ne aplecăm asupra câtorva posibile motive.

Să fie materia predată mult peste nivelul de înţelegere la vârsta liceului? Materia predata la liceu este aceeaşi, căci matematica nu s-a schimbat şi se predă cu acest conţinut in România, de cel puţin 50 de ani. Matematica predată la liceu nu se perimează și nu se înbogățește. Cel mult este prezentată mai pe înțelesul elevilor sau mai ermetic. Ceea ce este însă sigur, este că matematica ajută la formarea unei gândiri ce poate opera cu elemente absracte. Cu o astfel de formaţie intelectuală, tânărul poate aborda ulterior orice alt domeniu care nu trebuie să aibe neapărat legatură cu matematica. Deci merită efortul de a o asimila.

Să fie profesorii de slabă calitate sau poate doar nemotivaţi financiar? Poate fi o realitate având drept cauză nivelului redus de atractivitate a meseriei.    

Să fie astăzi mediul şcolar mai putin propice studiului? Degradarea mediului la nivelul clasei de elevi poate împiedica elevii doritori de studiu să primească toate informaţiile prin şcoală.

Să fie manualele neadaptate nivelului la care elevul poate înţelege şi asimila materia? Există sentimentul ca manualele nu sunt făcute pentru elevul mediu. Limbajul prea sofisticat face ca elevul să nu poata asimila materia doar utilizând manualul. Nu mai există notiunea de “a învaţa lecţia” în sensul de a parcurge doua-trei pagini din manual, de a inţelege noutatea predată în capitolul respectiv şi de a face exerciţiile propuse. Poate tendința mai noua de a introduce manuale digitale se aducă o schimbare.

Să lipsească interesul elevilor, legat poate din nou de lipsa de motivaţie? Partial poate fi un motiv al celor care cred ca există nenumarate căi, mult mai facile, de a avea succes in viaţă.

Să fie subiectele de bacalaureat prea dificile? Tema este falsă și este lansată de cei care vor să justifice un eşec. Subiectele ultimilor 10 ani au o structură gândită pe 3 niveluri: probleme pentru nota 5-6, probleme pentru nota 7-8 si probleme pentru nota 9-10. Evident că gradul de dificultate între cele 3 categorii de probleme este mult diferit şi este normal să fie aşa. Pentru a promova bacalaureatul trebuie rezolvate corect doar problemele de dificultate mică (pentru nota 5-6), deci abordabile la nivelul minim de cunostinţe dobăndite in 4 ani de liceu.

Atunci când intervin sfaturile părinţilor şi maturitatea tinerilor la 18ani, elevii pot realiza că singura cale de urmat, cea care le poate da un viitor sigur, este cea a învaţăturii. Vom încerca să dăm un posibil răspuns acestor întrebari prin utilizarea predării și învatării online a matematicii de liceu.

publicat pe 15/07/2013 08:55:52

Inapoi la articole...